|
facilitaire productinformatie |
|
BYD e6 - 100% Elektrisch in harmonie
|
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
|
|
(foto BYD Bild Your Dreams) |
Nooit meer aan het infuus voor fossiele brandstof!
* |
Voorwoord met een stukje historie en ontwikkeling |
|
* |
Leverbaar zakelijk voor taxibedrijven en wagenparkbeheer |
|
* |
Leverbaar voor particulieren |
|
* |
Zo ziet de BYD e6 er uit! |
|
* |
Specificaties |
|
* |
Informatie website van BYD |
|
* |
Waar kijken bezoekers nog meer naar: |
|
Jarenlang hebben we ernaar uitgekeken om met een elektrische auto te gaan rijden. Dat was in het begin van de 20e eeuw al mogelijk. De eerste auto's waren stoom- en elektrisch aangedreven. De eerste elektrische voertuigen (EV's) hadden een hele reeks batterijen aan boord, die met dikke kabels verbonden waren met de elektramotor. De topsnelheid lag rond de 50km/u en het rijbereik was zo'n 80km. Voor die tijd een geweldige prestatie.
De schoonrijdende wagens werden echter van de weg gedrukt, omdat er aan benzine- en dieseldraaiende auto's meer kon worden verdient. |
Stukje historie en ontwikkeling
We zitten nu (2014) echter op een keerpunt. Fossiele brandstoffen, zoals diesel, benzine en gas, raken op en vervuilen de wereld. De infrastructuur voor ophalen, verdelen en gebruiken is erg traag en erg kostbaar. De prijzen zijn niet stabiel. Als er ergens in de wereld een conflict is vliegen de ruwe olieprijzen omhoog. Elektra kan op meerdere (schone) manieren worden opgewekt. Op dit moment is het rijden, met prik uit eigen stopcontact, ongeveer een derde van de kostprijs van benzine aangedreven auto's. Daarmee kan men het plaatselijke milieu ontlasten en kan men in gepaste mate de fossiele energie verlagen en zonne- en windenergie opvoeren. |
LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo?
In 2012 hoorde ik in een documentaire van VPRO Tegenlicht van de ontwikkeling van een nieuw automerk. De ontwikkelaar van Tesla Motors sprak me erg aan met zijn 'Clean Tech' verhaal. Tesla wilde eerst een zeer snelle sportwagen ontwikkelen om van het imago van invalidekarretje af te komen. Tot die tijd werd in het algemeen geaccepteerd dat een invalidewagentje of karretje op de golfbaan elektrisch kon zijn en een 'echte auto' niet. Als dat uitgetest zou zijn, wilde Tesla een sedan op de markt brengen die het vermogen had om in 5,5 seconden op te trekken naar 100 km en een actieradius van ca. 400 km kon bereiken. Iedereen verklaarde Tesla Motors voor gek, maar ik was direct een bewonderaar.
Inmiddels wordt de Tesla S verkocht in de gehele wereld. Ook in Nederland is het een topper. Helaas voor de motivatie om elektrisch te gaan rijden, is het een te kostbare auto.
Een grotere auto, Tesla X, staat klaar om gelanceerd te worden. Een prachtige zevenpersoons auto met opvallende vleugeldeuren. Als de X goed in de markt staat komt er een middenklasse auto. Tesla Motors vermarken hun auto's goed. Iedereen wil een Apple iPhon, iPad en/of iMac.
Tesla heeft goed naar de marketing van Apple gekeken. |
In de VPRO documentaire hoorde ik voor het eerst van BYD (Bild Your Dreams), een batterijenfabrikant uit China. Marktleider, in de fabrikage van batterijen, met 30% van de markt in de wereld. BYD is gevestigd in Shenzhen, een stad, gelegen aan de grens met Hongkong. Er wonen ongeveer 14 miljoen mensen, in één stad.
Het gemeentebestuur, aldaar, wil de ontzaggelijk gegroeide bevolking en daarmee de grote vervuiling van het milieu een goede richting geven. Een plan is er om binnen niet al te lange tijd alle stadsbussen en taxi's elektrisch te laten rijden.
Geen elektrisch voertuig betekent geen vergunning om personen te vervoeren.
De opzet hiervan is om de bevolking aan het elektrisch rijden
te laten wennen. Chinezen hebben iets wat Nederlanders ook hebben. Geen vertrouwen in elektrisch rijden. Als je mensen ernaar vraagt om ze met een elektrische taxi op te halen, geven ze de voorkeur aan een 'gewone' auto. Dus wel of niet instappen is een kwestie van inkoppen, denk ik.
|
En eerlijk, als je eenmaal in een elektrische auto gereden hebt, snap je niet dat de automobielbranche niet veel eerder omgeschakeld is.
In 2012-2013 wilden wij (ondergetekende en familie) al over op elektrisch. Alleen ontbrak het bij alle bekende automerken een elektrische auto met een actieradius groter dan 250-300 km. Alleen de Tesla (erg kostbaar) en de BYD e6 (werd nog niet standaard geïmporteerd).
We hebben wat rondgesjouwd in het doe-het-zelf en doe-het-samen wereldje, om een ster-occasion om te bouwen, maar daar werden we niet echt gelukkig van.
Een gebruikte auto ombouwen kost in de regel 40-60% meer dan een nieuwe auto met benzinemotor. |
BYD is begonnen met het uitrollen van een service-organisatie in Europa. Het kantoor is gevestigd in Rotterdam (zie link onderaan deze internetpagina).
In eerste instantie worden taxibedrijven en 'fleetowners' (wagenparkbeheer) aangesproken. In Brussel, Rotterdam, London, Schiermonnikoog en op Schiphol rijden al 100% elektrisch aangedreven taxi's en bussen van BYD.
Wij gaan daar binnenkort privé en zakelijk aan meedoen. Met een eigen oplaadpunt van de huisleverancier wordt het rijden (ook voor u) 100% schoner en een 70% voordeliger in gebruik dan de huidige benzine-auto. |
Leverbaar zakelijk voor taxibedrijven en wagenparkbeheer
Er is, zoals vermeld, een doorbraak. Door goede contacten met BYD kunnen we melden dat de verkoop in Europa van start is gegaan. Allereerst voor taxibedrijven en wagenparkbeheer. Bij voorkeur met een eigen garagebedrijf, voor onderhoud en reparatie. BYD zorgt voor training en coaching van de monteurs. En daar is (g)een woord chinees bij |-). (uit Nederlandse gezegden = iedereen kan het begrijpen!)
|
Leverbaar voor particulieren
Voor particulieren wordt aan een netwerk van kijklocaties en mobiele werkplaatsen gewerkt. Dit heeft even tijd nodig om het gehele land en daarna Europa van een adequate service en mobiliteit te voorzien.
Wilt u op de hoogte gehouden worden geef dan uw adresgegevens op!
U wordt dan van ontwikkelingen op de hoogte gebracht! |
Zo ziet de BYD e6 eruit
Een royale middenklasser in een degelijk ontwerp. Niet extravagant maar zeker de moeite waard om in gezien te worden. Goed voor een luxe taxi, goed voor een zakenauto, goed voor een familieauto. Een makkelijke instap en een hoge zit past bij het nieuwe rijden. Voor ouderen en kinderen zijn er twee royale deuren voor de achterbankzitters. Een royale achterdeur met een grote kofferruimte maakt de e6 tot een alleskunner. |
100% elektrisch in harmonie |
NUL
0 uitstoot |
Omdat de e6 geen fossiele brandstoffen gebruikt, beschikt hij niet over een uitlaat en produceert hij geen uitlaatgassen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren |
FE
Fe-accu |
Accustroom voor een elektrisch voertuig moet veilig zijn, een hoge energiedichtheid hebben en zuinig zijn.
BYD's zelfontwikkelde Fe-accu behoudt 75% van haar laadcapaciteit, zelfs na 4000 laadcycli. Hij is dus duurzaam genoeg om zeker 10 jaar op de batterijen te mogen rekenen.
|
Driehonderd
Actieradius van 300 km |
Met een volledig opgeladen accu heefd de BYD e6 in stadsverkeer een uitzonderlijke actieradius van 300km. Dat is meer dan voldoende voor het dagelijks woonwerkverkeer en voor toepassingen als bedrijfswagen en/of taxi. |
Twee
Ongeveer 2 uur om volledig op te laden! |
In combinatie met kleine en snelle laadstations kan de e6 volledig opgeladen worden in ongeveer twee uur! |
70%
besparing van gebruikskosten |
In stadsverkeer is het energieverbruik van de BYD e6 ongeveer 26kWH/100 km. Dat betekent dat u tot 70% brandstofkosten bespaart in vergelijking met conventionele voertuigen. Hoe verder u rijdt, hoe meer u bespaart. |
BYD e6 Specificaties
Afmetingen & gewicht |
Lengte x Breedte x Hoogte |
4560 x 1822 x 1645 (milimeter) |
|
Wielbasis |
2830 (milimeter) |
|
Spoorbreedte (voor/achter) |
1585/1560 (milimeter) |
|
Minimum draaicirkel |
6 (meter) |
|
Minimum grondspeling |
150 (milimeter) |
|
Gewicht |
2380 (kilogram) |
|
Bandenmaat |
235/65 R17 |
Motor & actieradius |
Maximum vermogen |
90 (kW) |
|
Maximum koppel |
450 (Nm) |
|
Topsnelheid |
140 (kilometer/uur) |
|
Actieradius stadsverkeer(*) |
300 (km) |
Remmen & ophanging |
Remmen (voor/achter) |
Geventileerde schijfrem/schijfrem |
|
Ophanging (voor/achter) |
Onafhankelijke dubbele dwarsarm /
Onafhankelijke dubbele zwenkarm |
Herlaadsysteem |
Type |
Wisselstroom-laaddoos |
|
Vermogen |
30 (kW) |
|
Laadtijd |
2 (uur) |
* Werkelijke actieradius stadsverkeer van het EV kan variëren naargelang de rijomstandigheden.
Alle hogervermelde parameters zijn louter ter informatie vermeld en kunnen gewijzigd worden.
Technische index van wisselstroomlaadsysteem
Laaddoos |
Model |
BYD e6 - EVA040KI |
Nominale invoerspanning |
3<Z 400Vac +/-10% |
Outputspanning |
400V ac |
Maximum outputvermogen |
40kVA |
Outputconnector |
IEC62196-norm connector met 7 pennen |
Laadtijd |
2 uur |
Beveiligingsfunctie |
Kortsluitbeveiliging |
|
Lekstroombeveiliging |
|
Oververhittingsbeveiliging |
|
Beveiliging tegen blikseminslag |
|
|
|
Voor meer informatie klik op onderstaand plaatje in het blauwe kader. |
BYD Bild Your Dreams - e6
Zero uitstoot, topsnelheid 140 km per uur, actieradius 300 km.
voor webinformatie klik op plaatje... |
|
(1301-01)
BYD Bild Your Dreams - ebus
Zero uitstoot, topsnelheid 70 km per uur, actieradius 250 km.
voor webinformatie klik op plaatje... |
|
(1301-01)
Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:
Tags:
elektrische mobiliteit, duurzaam autorijden, geen fossiele brandstof meer, collega van bmw i3, tesla, nissan leaf, renault zoe, peugeot ion, volkswagen, audi e-tron, mercedes denza, oplaadpalen, schoner rijden. |
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw kosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.
|
|
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor presentatie klik op plaatje..... |
|
|
|
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 26 september 2014
het laatst gewijzigd op
9-05-2015
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)
|
|
|