services, catering & schoonmaak
dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor ipresentatie klik op plaatje.....
(1107-01)

voor het artikel in het Nederlands klik op onderstaand plaatje

de dienstverlening van een vijfsterrenhotel
uit facilitair ! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online



















services, catering & schoonmaak

Willemswerf Rotterdam

deze informatie wordt u aangeboden door facilitair!
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online



De Willemswerf in Rotterdam. (foto facilitair!)

De dienstverlening van een vijfsterrenhotel

Willemswerf, een van de grootste kantoorgebouwen van Nederland, wordt door eigenaar a.s.r. helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd. Daarbij hoort ook een hoogwaardige dienstverlening. Facilicom levert de facilitaire dienstverlening in de publieke ruimtes, exploiteert restaurant en koffiebar op commerciële basis, en levert een breed pakket facilitaire diensten en comfortdiensten ‘achter de voordeur’ aan huurders en gebruikers. In de woorden van a.s.r.: de dienstverlening van een vijfsterrenhotel.

Ook mensen die niet bekend zijn in Rotterdam zullen Willemswerf kennen. Het pand is door zijn omvang, zijn opvallende architectuur en zijn ligging langs de Nieuwe Maas beeldbepalend voor Rotterdam. Willemswerf werd in 1988 gebouwd naar een ontwerp van Wim Quist. Het was het hoofdkantoor voor de Koninklijke Nedlloyd Groep, maar bood ook onderdak aan andere huurders. Inmiddels is het echt een multi-tenantgebouw geworden, met Maersk, het bedrijf dat in 2005 het toenmalige P&O Nedlloyd overnam, nog steeds als grootste huurder. Met de modernisering die een jaar geleden is gestart, heeft het multi-tenantconcept een forse nieuwe impuls gekregen die goed zichtbaar is in de centrale hal: een gemeenschappelijk ruimte die in het verleden nauwelijks werd gebruikt maar die nu is omgetoverd tot een ruimte die alle huurders en bezoekers kunnen gebruiken voor ontvangst, ontmoeten, werken, koffie drinken, lunchen, vergaderen, evenementen en recepties.


Hoogwaardige dienstverlening
Na 25 jaar was het kantoor aan De Nieuwe Maas wel toe aan een renovatie. Albert Soeterboek, commercieel property manager bij a.s.r. Vastgoed vermogensbeheer: ‘We wilden er weer een kantoorgebouw van maken dat toekomstbestendig is, een gebouw dat aantrekkelijk is voor huurders, dat een hoogwaardig niveau heeft en een mooie uitstraling. Dit gebouw is door zijn ligging en zijn architectuur uitermate geschikt voor huurders die behoefte hebben aan een hoogwaardige dienstverlening, huurders die ontzorgd willen worden en daar ook de meerwaarde van inzien. We willen in dit gebouw service op hoog niveau bieden. Mensen moeten zich hier welkom voelen. Dat is zeker terug te vinden op de begane grond, die heeft met de renovatie een enorme impuls gekregen. Met de combinatie van receptie, lobby, koffiebar, restaurant en vergaderruimtes heeft het de uitstraling gekregen van de lobby van een vijfsterrenhotel. Dat is ook wat we wilden: een hotelachtige dienstverlening, alsof het een vijfsterrenhotel is zonder kamers.’

Comfortdiensten
De huurders en gebruikers van tegenwoordig stellen andere eisen zegt Jurg Goeree van Facilicom Facility Solutions, Sitemanager Facilities bij Willemswerf. ‘Huurders willen niet alleen meer vierkante meters, maar kijken nu veel meer naar de faciliteiten die ze erbij krijgen. Werknemers stellen tegenwoordig ook andere eisen aan hun werkomgeving. Ze verwachten wifi in het hele pand en willen hun pak tijdens werktijd kunnen laten stomen. Ook willen ze niet zelf gebak halen als ze jarig zijn maar een traktatieservice kunnen bellen. Bovendien willen ze goed kunnen lunchen en liefst ook nog ontbijten en willen ze een diner kunnen meenemen dat ze thuis alleen nog hoeven op te warmen. Ik denk we er uitermate goed in zijn geslaagd om al die diensten hier te realiseren en de gebruikers aan ons te binden met dienstverlening die als vanzelfsprekend lijkt.’


Albert Soeterboek en Jurg Goeree (foto facilitair!)


Win-winsituatie
Het concept voor de vernieuwing van het gebouw en de dienstverlening is bedacht en ontwikkeld door a.s.r. vastgoed vermogensbeheer, interieurontwerper Powerhouse Company en Facilicom. Ook architect Wim Quist was erbij betrokken. Bijzonder is dat Facilicom niet alleen leverancier is van bijvoorbeeld receptiediensten en schoonmaak in de publieke ruimtes, maar zelf ook huurder is. Jurg Goeree: ‘We huren de vierkante meters op de begane grond. Daar is onder andere het restaurant ondergebracht. Dat zat in het verleden op de eerste verdieping. Die vierkante meters zijn nu vrijgekomen en kunnen dus worden verhuurd. Wij exploiteren de vierkante meters op de begane grond op commerciële basis en zijn dus verantwoordelijk voor onze eigen exploitatie.’ Albert Soeterboek: ‘Het is een win-winsituatie. a.s.r. heeft invulling gegeven aan de voormalige lobby en een groter verhuurbaar kantooroppervlak ter beschikking gekregen. Facilicom exploiteert niet alleen het restaurant, de koffiebar en de vergaderruimtes maar
biedt vanuit deze basis extra diensten aan de huurders en gebruikers.’


Dynamisch concept
Ze zijn een jaar bezig geweest om het nieuwe concept te ontwikkelen en te realiseren. Jurg Goeree: ‘Alles is tot in detail besproken. We hebben het ontwerp voor de kledinglijn van de facilitaire medewerkers voorgelegd. Het assortiment in het restaurant en de koffiebar is in overleg samengesteld. We hebben zelfs gesproken over welke soort koffie hier geserveerd moest worden. Dat was heel enerverend, want de ene keer zaten we aan tafel als huurder, de andere keer als leverancier. Dat verandert nu wel. We zitten veel meer in partnership. We werken samen om een doel te bereiken:
Willemswerf in alle opzichten weer tot een van de meest aantrekkelijke kantoorgebouwen van Rotterdam te maken.’ Albert Soeterboek: ‘We willen samen verder, samen waarde toevoegen aan het gebouw. We willen dat de huurders zich prettig voelen en gebruikers zich welkom voelen, en dat moet je samen doen. Dat is wel nodig als je de dienstverlening naar een hoger niveau wilt tillen.’ Jurg Goeree: ‘Dit concept vraagt om dynamiek, niet alleen in wat je doet, maar ook hoe je erover nadenkt en blijft nadenken. We hebben hier iets prachtigs neergezet, maar volgend jaar is het niet meer nieuw. Je moet het dus doorontwikkelen.’

Werkplek als dienstverlening
Albert Soeterboek: ‘We zijn als vastgoed vermogensbeheerder continu aan het nadenken hoe we het voor huurders aantrekkelijker kunnen maken om zich in onze gebouwen te vestigen. Dat wordt gestimuleerd door de dialoog die we hebben met huurders, maar ook door de intensieve samenwerking die we hebben met partijen zoals Facilicom. Het zou zomaar kunnen dat we hier nog veel meer flexibele ruimtes gaan bieden, niet alleen voor huurders, maar ook voor derden.’ Jurg Goeree: ‘Huurders maken veel gebruik van de begane grond en de vergaderzalen en geven aan dat dit in de toekomst alleen maar toe zal nemen. Kortom: we zijn nog maar net begonnen.
Misschien kunnen we wel zover gaan dat we het doorontwikkelen tot WAD, Werkplek Als Dienstverlening, waarbij we totale werkplekken verhuren, inclusief alle dienstverlening. Dat is een nieuw concept waar we bij Facilicom nu mee bezig zijn. En dit is een locatie waar dat heel goed zou kunnen.’

Trots op het gebouw
Jurg Goeree zou het concept van Willemswerf ook graag in andere panden willen realiseren. ‘We zijn hier nu een paar maanden bezig. De business case klopt, we ontvangen veel gasten in onze restauratieve voorzieningen en de vergaderlocaties en zien een iets hoger bestedingspatroon ten opzichte van de oude situatie, terwijl het prijsniveau gelijk is gebleven. Maar nog belangrijker: de gebruikers van het kantoorgebouw zijn heel erg enthousiast en zelfs trots op zoals het nu geworden is. Ze gaan met gasten hier in de hal zitten, gasten worden ook meegenomen naar het restaurant, en ze nemen opeens hun kinderen mee om te laten zien waar papa of mama werkt. En belangrijke huurders geven aan dat ze graag willen blijven.’
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Albert Soeterboek: ‘Dat terwijl er genoeg kantoorruimte beschikbaar is in Rotterdam. We moeten er dus alles aan doen om huurders binnen te houden. Dat doe je door een kantoor aantrekkelijk te maken, door te renoveren en er een formule in te zetten die aanspreekt. Dan voeg je waarde toe. Als je niet investeert in je gebouw en in je huurders, dan gaan ze na afloop van het huurcontract shoppen. Niets doen is geen optie meer.’


Het dienstenpakket voor Willemswerf
Willemswerf bestaat uit 36.000 m2 verhuurbare vierkante meters, verdeeld over 18 verdiepingen. Op dit moment telt het pand 26 huurders die samen goed zijn voor een bezetting van 70 procent. De leegstaande vierkante meters worden nu onder meer gebruikt als overloopruimte, zodat het gebouw verdieping voor verdieping kan worden gemoderniseerd. Facilicom is huisleverancier van Willemswerf, en biedt huurders een enorm breed pakket facilitaire diensten zoals schoonmaak, beveiliging, catering, servicedesk, banquetingactiviteiten, partycatering, vergaderfaciliteiten en servicing van koffieautomaten, postkamer, repro, archiefdiensten, levering van kantoorartikelen, parkeerservice met valet parking, handymandiensten en vuilafvoer. Facilicom heeft bovendien een serverruimte met een backbone infrastructuur naar elke verdieping en levert IT-diensten, telefonie en een telefooncentrale met receptionistes/telefonistes. Gebruikers van het pand kunnen een beroep doen op de stomerijservice, de bloemenservice en de traktatieservice en kunnen bij het restaurant bovendien warme maaltijden bestellen om mee te nemen voor thuis. De opsomming van diensten is niet volledig en kan elke dag worden uitgebreid: Facilicom levert immers maatwerk aan iedere huurder.


Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:


willemswerf rotterdam

uit het archief van de koninklijke nedlloyd groep nv
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online

elk kantoor kan energie besparen

uit facilitair! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online
gezonde gebouwen werken beter

uit facilitair ! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
vanzelfsprekend gastvrij bij vng

uit facilitair ! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
van statig ministerie naar denktank

uit facilitair! - magazine van facilicom service group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
total facility management 2.0
bij vodafone
uit facilitair facilitair! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
hnw - het nieuwe werken in cijfers
uit facilitair facilitair! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online

Bovenstaand artikel stond in Facilitair Online, nummer 1 van 2015.
Het magazine van Facilicom Services Group. Facilitair Online verschijnt tweemaal per jaar en wordt verspreid onder opdrachtgevers, relaties, studenten en andere geïntresseerden.
Zie voor overige informatie onderstaand kader in blauw.


top pagina mede mogelijk gemaakt door: top pagina

DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw kosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.

deze informatie wordt u aangeboden door facilitair!
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

Facilitair Online
magazine van facilicom service group

voor webinformatie klik op foto...

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor ipresentatie klik op plaatje.....
(1107-01)
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 28 maart 2015

het laatst gewijzigd op 30-03-2015
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)