LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo?
Voorwoord
Eind december 2009 las ik een interessant artikel in PlanetMedia. Over taxivervoer, uitgevoerd door 65-plussers. Taxivervoer en 65-plussers trokken niet mijn bijzondere aandacht, maar het ophalen en thuisbrengen van geblesseerd personeel. Daardoor missen werkgever en werknemer geen kansen, als ze door een blessure (even) uit de roulatie zijn.
Na wat internetspeurwerk kwam ik terecht bij Joeri Jongeneel (commercieel directeur van De Nieuwe Koetsiers). Joeri reageerde snel op mijn vraag om meer informatie. Twee artikelen zond hij mij per omgaande waarvan onderstaand artikel een goede afspiegeling is van hun duurzame oplossing voor geblesseerd personeel.
Zoals geschreven door Merel Bevaart (met foto van Martin Hogeboom) en gepubliceerd in Health in Bedrijf van oktober 2009:
Functionele reistijd
Wat als uw medewerker door een ongeluk met sporten, een uitglijder in bad of een val van de trap tijdelijk niet kan autorijden? Wekenlang met een taxi naar kantoor is prijzig, maar een uitvallende collega die eigenlijk niet gemist kan worden is ook een aderlating. De Nieuwe Koetsiers is een uitkomst.
De Nieuwe Koetsiers zet vitale senioren in als privéchauffeur. Zij brengen geblesseerde werknemers, die wel kunnen werken maar niet autorijden, naar het werk en halen ze weer op. Klinkt duur, maar dat is het niet. De chauffeur rijdt namelijk in de auto van uw medewerker, dus u betaalt geen afschrijfkosten van een chique vervoersmiddel. Bovendien zijn er geen sociale lasten in de kostprijs meegerekend, omdat voor een 65-plusser geen premies meer hoeven worden betaald. Het verschil in kosten ten opzichte van de taxi kan oplopen tot meer dan tachtig procent. Volgens directeur Ronald Postma snijdt het mes aan twee kanten. “Het belangrijkste is dat de medewerker productief blijft. Zeker nu veel organisaties met minder mensen hetzelfde werk doen, is uitval van personeel niet wenselijk. Onze dienst is niet alleen kostenbesparend voor de werkgever, we spelen ook in op de toenemende vergrijzing. Er komen steeds meer vitale senioren bij die graag iets voor de maatschappij willen betekenen, maar dan wel op een manier die bij hen past.”
De 65-plus chauffeurs van De Nieuwe Koetsiers kunnen voor langere tijd aan dezelfde cliënt worden gekoppeld, maar ook ad hoc worden ingezet. Het bedrijf werkt op afroep, senioren geven zelf aan wanneer ze willen werken en hoe vaak. Ze kunnen gewoon twee maanden op vakantie zonder dat ze ergens aan vast zitten. Postma: “Wij ervaren dat deze constructie heel goed aansluit op de wensen van de senior. Ze vinden het leuk om enkele keren in de week ’s ochtends en ’s avonds een paar uurtjes te werken. Ze hebben een gunstige kostprijs, zijn flexibel inzetbaar en bijzonder gemotiveerd. Bovendien hebben deze mensen een ouderwets arbeidsethos: ze doen wat ze beloven, zijn betrouwbaar, dienstverlenend, geduldig en representatief."
Noodmaatregel
“Dertig jaar geleden waren mensen misschien blij dat ze met pensioen mochten, maar de mentaliteit is veranderd en mensen zijn veel fitter. Ik ben 67 jaar en nog zo fris als een hoentje.” Aan het woord is Jan Hoekstra, sinds januari 2009 betrokken bij De Nieuwe Koetsiers. “Achter de geraniums zitten kan ook nog als ik tachtig ben.” Een aantal keren in de week rijdt hij met zijn eigen auto naar Peter Weekers, accountmanager van de divisie Zorg van Zilveren Kruis Achmea. Een rit van ongeveer twintig kilometer. Hoekstra parkeert daar zijn auto en stapt achter het stuur van die van Weekers en rijdt hem naar afspraken. “Met skiën ben ik behoorlijk gevallen en had een botbreuk in mijn schoudergewricht”, vertelt Weekers. “Na een heftige operatie kreeg ik complicaties en ontwikkelde ik een frozen shoulder.” Omdat autorijden nog niet mogelijk is, maakt hij sinds begin februari gebruik van De Nieuwe Koetsiers. “Het is een fantastische dienst! Het is natuurlijk wel een noodmaatregel, ik ben niet blij met mijn schouder, maar gezien de situatie is dit een voortreffelijk oplossing. Als accountmanager moet ik het hele land door, met de trein is dat niet altijd even praktisch. De reacties uit mijn omgeving en van klanten zijn over het algemeen positief. In eerste instantie wordt er een beetje lacherig gezegd: ‘ja ja, lekker luxe’. Maar als ik vertel hoe het in elkaar zit, ziet iedereen de logica ervan in.”
Ideale oplossing
Hoekstra is de vaste chauffeur van de accountmanager van Zilveren Kruis Achmea. “Gemiddeld werk ik drie dagen in de week. In het begin vanaf een uur of acht tot drie, maar al spoedig van acht tot zeven en er zijn dagen bij van zes uur ’s ochtend tot elf uur ’s avonds. Dan zit de heer Weekers uitgeteld achterin. Ik breng hem naar zijn afspraken, meestal duren die een uur of anderhalf. Dan ga ik even de stad in, drink een kop koffie in de kantine of lees een boek. Door De Nieuwe Koetsiers en de heer Weekers blijf ik bij het werkproces betrokken en weet ik hoe het er tegenwoordig aan toe gaat op de werkvloer.” Vroeger was Hoekstra adjunct-directeur van een technische onderneming en vloog daarvoor de hele wereld over. In die tijd was hij degene die vaak gereden werd. “Over het algemeen door jonge, onervaren chauffeurs. Wanneer ik voor of na een zware meeting gestrest achterin zat en mijn verhaal kwijt wilde, kon dat meestal niet. Als ik de chauffeur lekker relaxed zag rijden, leek me dat heerlijk. Maar toen had ik de adrenaline nog nodig, het moment om de stap te nemen was nog niet daar. Op mijn zestigste ging ik met pensioen, ging lekker op vakantie en zwierf maanden door Europa. Eenmaal weer thuis dacht ik: ‘Verdorie, ik wil wel weer wat gaan doen!’. Voor mij is dit de ideale oplossing.” Wel was het voor Hoekstra even wennen om ‘bevelen’ te krijgen. “Ik was altijd degene die dat deed, maar het gaat prima hoor. Het enige waar ik wel eens van baal zijn de files, en dat ik er soms om zes uur uit moet!”, zegt hij lachend. “Maar ik hoop dit nog lang te doen en verwacht dat dat ook kan.”
Levenservaring
In het begin was het voor Weekers een beetje vreemd om zich te laten rijden in zijn eigen auto. “Maar Jan rijdt goed en veilig, dus het wende heel snel. In het begin wist ik niet goed of ik voor of achterin moest gaan zitten. Ik koos voor achterin, omdat ik daar de ruimte heb om te werken. Ik gebruik m’n laptop en lees veel stukken door, die kan ik dan naast me neerleggen.” Weekers vindt het prettig dat elke keer dezelfde persoon hem naar zijn afspraken brengt. “Je bouwt een bepaalde vertrouwensband op en je weet wat van elkaars privésituatie. Als ik zin heb om te praten, dan kan dat. Maar Jan voelt heel goed aan als ik na een lange dag moe ben en daar minder behoefte aan heb. Hij heeft graag de radio aan, dat vind ik prima. Achterin hoor ik dat nauwelijks, maar als mijn telefoon gaat zet Jan de radio meteen uit. Dat hoef ik niet eens te vragen.” Voor dit soort omgangsvormen krijgen de senioren van De Nieuwe Koetsiers een training. Hoekstra: “Netjes de deur open doen, niet te veel praten, dat soort dingen. Maar door de levenservaring heb je die al automatisch: stressbestendigheid, een luisterend oor bieden, weten wanneer je stil moet zijn of juist moet praten, aanvoelen wanneer iemand gestrest is.” Ook Hoekstra vindt het wel prettig vaak dezelfde persoon te rijden. “We weten van elkaar waar we aan toe zijn. Ik merk wel eens dat we over dingen praten waar hij het met een jonger persoon waarschijnlijk niet over zou hebben. Ook vraagt hij wel eens hoe ik vroeger met situaties omging. Daarnaast word ik vaak voorgesteld aan klanten en praat wat met ze. Dat vind ik leuk.”
Kleine investering
Weekers raadt het ondernemingen absoluut aan De Nieuwe Koetsiers in te schakelen als een medewerker door een tijdelijke lichamelijke beperking niet kan autorijden. “Salaris doorbetalen terwijl iemand thuis zit, maar best kan werken, is zonde.” Ronald Postma geeft aan dat een chauffeur van De Nieuwe Koetsiers € 16,50 per uur kost, exclusief btw. “Dit is een relatief kleine investering om ervoor te zorgen dat de continuïteit blijft en als ik voor mezelf spreek: ik zit ook niet graag twee of drie maanden thuis”, zegt Weekers. De accountmanager benadrukt wel dat het een afweging is van de kosten en de baten. “Het is een kwestie van een rekensommetje. Wat denkt een werkgever kwijt te zijn als de werknemer niet werkt? Neem bijvoorbeeld een accountantskantoor. Daar geldt ‘uurtje factuurtje’ en dan is de keus snel gemaakt.”
Vergoed door Present
Voor werkgevers is de voordelige en flexibele dienst van De Nieuwe Koetsiers erg interessant. Het scheelt uitval van personeel, is kostenbesparend en helpt het verzuim laag te houden. Daarom is Zilveren Kruis Achmea de eerste zorgverzekeraar die deze chauffeursdienst exclusief opnam in de verzekering. De chauffeursdienst is een aanvulling op het zorgpakket ‘Present’, waarmee het gezondheidsbeleid binnen organisaties wordt versterkt.
Huig van Duijvenvoorde, Zorginkoper Arbeidsgerelateerde Zorg van Zilveren Kruis Achmea: “Binnen de huidige markt zijn we meer dan ooit bezig met de efficiëntie van onze dienstverlening en willen klanten een zo aantrekkelijk mogelijk zorgpakket bieden. We zijn overtuigd van de kwaliteit en flexibiliteit van de dienstverlening van De Nieuwe Koetsier. Daarnaast komt het inzetten van gepensioneerden die langer willen werken overeen met de normen en waarden die we binnen Achmea hanteren.”
[naar top]
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.