|
management |
|
|
management |
|
ManagementSite april 2005
Intensieve Maatschappij 20 jaar later!
|
deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans redacteur+mva |
mede mogelijk gemaakt door dé facilitaire vakbeurs online
|
|
ManagementSite Column (eigen schermfoto) |
De Intensieve Maatschappij en Kantoorhuisvesting |
Voorwoord |
|
De Intensieve Maatschappij |
|
De Intensieve Kantoorhuisvesting |
|
Colofon bij origineel column |
|
Colofon bij deze webpagina |
|
Waar kijken bezoekers nog meer naar: |
|
Grappig, in november 2024 deed ik onderzoek via de internetbrowser, waar mijn tekstverwerking nog meer te vinden zou zijn.
Bij 'kracht Leo Hooijmans' kwam ik teksten op de eerste zoekpagina tegen. Plek één mijn eigen 'linkedingetjes' en op plek drie werd 'ManagementSite.nl' vermeld.
Het was al uit mijn geheugen leeggelopen, maar het was wel mijn stijl van schrijven. Vaag kwam terug, dat ik daar een column heb gevuld met een tweetal vrolijke verhalen. In twee vervolgdelen. Ze waren zo vooruitdenkend, dat de redactie dat wel genoeg vond voor de komende twintig jaar.
Om mijzelf te plezieren, en u ook als u mijn humor verstaat, is hier de column nogmaals te lezen, in nauwelijks geredigeerde vorm.
Leo Hooijmans, redacteur mva, Noordwijk, 26 november 2024.
|
De Intensieve Maatschappij
Het (niet) functioneren van de politiek en leidinggevenden in de wereld
|
In 2001 en recent in 2005 schreef Jaap Peters een viertal artikelen over de intensieve menshouderij. U kunt ze lezen op Management Site (vóór en dóór professionals). ‘Over het uitmelken van mensen’; ‘over hoe je er ziek van wordt’; ‘tot hier en niet verder’ en tenslotte ‘het dak lekt, wat moet ik doen?’
Jaap beschrijft het voortreffelijk in zijn stijl en vanuit zijn professie. Duidelijk genoeg voor wie kan lezen en schrijven.
Omdat mijn gedachten en idealen parallel lopen voeg ik op mijn manier twee documenten aan het wereldwijde web toe.
De eerste column was maatschappijbreed.
De tweede gaat meer in op kantoorhuisvesting (het facilitaire vakgebied). |
In 2001 ging Europa over op de Euro. De intentie was om Europa als één grote natie te zien met een sterke munteenheid. Op termijn zouden de voordelen legio zijn. Marktvergroting, open grenzen, makkelijker prijzen vergelijken. Door de concurrerende werking lagere prijzen. Op een termijn van 15-20 jaar is dit misschien mogelijk. Op dit moment is het gevoel bij de bevolking dat de prijzen 25-50% duurder zijn. Om te concurreren in een groter gebied met meerdere talen is adverteren een noodzaak. De media hebben hier baat bij. De tévékijker en lezer van kranten en dagbladen zeker niet. De consument allerminst. Dat blijkt wel uit de prijzenslag (omhoog).
Er is heel veel geld besteed aan het slaan van munten en het drukken van bankbiljetten. Bij de kassa nog steeds oponthoud door het zoeken naar muntjes. Papiergeld dat door de Europese Bank heel snel ingenomen wordt omdat de kwaliteit gewoon slecht is. De Europese Bank kan voor dit moment beter opdracht geven het geld laten drukken op de persen van de valsemunters in de Oostbloklanden. Dan krijgen valsemunters niet de tijd om het valse geld zelf in omloop te brengen.
De kans die er was, en mijn inziens nog steeds, is de kosten omlaag te brengen door de euro alleen nog maar giraal te gebruiken.
De Europese bank kan voordeliger iedere Europeaan een PinPas (inclusief ChipKnip) geven inclusief een handzaam apparaatje waarmee je geld mobiel ontvangt. Technisch zijn die er al.
De kosten van het vernietigen van het huidige geld maar even slikken en na een jaar of twee na invoering op schema liggen met een maatschappij die een 25 % goedkoper kan functioneren. Minder verslinden van grondstoffen. Geen geldovervallen meer en een verlaging van andere criminele activiteiten met geld. |
|
Papier Hier rond het jaar 2000. |
Niet alleen voor bankbiljetten worden vele bomen gerooid. De dagelijkse maatschappij vreet papier. Sinds de voorspelling van het papierloze kantoor is er nog nooit zoveel papier gebruikt. Iedere dag gaat een bos zo groot als de Flevopolder door de papiermolen. Nieuwe bomen. Recyclen is buiten beschouwing gelaten. De automatisering zou een papiervermindering tot stand brengen, maar het tegenovergestelde vindt plaats. Juist door het automatiseren is het zo makkelijk geworden om teksten en plaatjes op papier af te drukken.
Naast privé en het kantoorwerk is de uitgeverswereld hier debet aan. Alle nieuwe mogelijkheden van reclame via tv en internet zijn extra en niet vervangend. Er wordt niet geaccepteerd dat het in de plaats komt van. Een ieder ziet de gemeentelijke ophaaldienst de ‘gratis kranten’ en drukwerken ongelezen ophalen voor de recyclemachine. Heeft het midden en kleinbedrijf het zelf niet in de gaten dat hun reclamegeld ongezien wordt weggegooid (soms al door de reclamebezorgers!).
Als in Azië en Afrika de economische ontwikkeling echt doorzet gaat de prijs van papier dezelfde ontwikkeling meemaken als de olieprijzen. |
Nederlandgaatdigitaal.nl was van de overheid eens een stokpaardje om papierverbruik en woon-werkverkeer terug te dringen. Op een prijsuitreiking voor de meest innovatieve bedrijven in 2001 ontving ik een stapel papier ter ondersteuning van het seminar. Gegrinnik in de zaal toen ik om digitale documenten vroeg. De prijswinnaar was Otto (verzendhuis) met het vooruitstrevende telewerken van de medewerkers.
Otto heeft inmiddels zijn medewerkers weer naar kantoor gehaald.
Het verminderen van papierverbruik kan alleen maar geschieden als er een cultuuromslag komt. Ik doel niet op beeldende kunst of muziek, maar de cultuur tussen de oren.
Papiergebruik in kantoor kost per strekkende meter tussen de 1000 en 2000 euro per jaar aan exploitatiekosten. Ieder jaar pffffft... weg. Op het moment dat ik voorstel om deze kosten met 50% te reduceren glimmen direct de ogen van de, zo door Jaap Peters en Geert Mak, verfoeide managers en bestuursleden. Deze (interim) managers en bestuurders denken dan direct 50% van de medewerkers te kunnen lozen. Maar over die kosten heb ik het niet. Dezelfde medewerkers kunnen veel meer ontspannen werken als hun kantoor is voorzien van goed gereedschap en een perfecte beloning om er goed mee om te gaan. Dan komt er meer en kwalitatief beter werk uit hun handen. Hierover meer in het volgende artikel. |
Hier wel een voorbeeld uit de praktijk. |
Een vestiging in Nederland van een groot internationaal bedrijf in de farmaceutische industrie kreeg opdracht om op korte termijn kosten te sparen. Op de archiefafdeling liep net een onderzoek om het archief op te schonen en alle relevante zaken digitaal op te slaan. In een voorstel aan de directie werd uitgelegd dat hierdoor het archief beter toegankelijk zou zijn en dit de archiefkosten op termijn zou drukken. In het voorstel was een planning gemaakt voor over een periode van twee jaar. De bezetting zou van 12 mensen naar 8 kunnen als de zaken gerealiseerd zouden zijn. De motivator was de oude chef van de afdeling en hij had vier jonge medewerkers die hiervoor enthousiast aan het werk wilden. De oude chef hoopte binnen 2-3 jaar (samen met nog twee oudere medewerkers) in de VUT te gaan en wilde graag het archief in goede handen achterlaten. De directie was ook heel enthousiast, maar moest vanwege een opgelegde reorganisatie de personeelsgrootte sterk reduceren. Voor de omzetting waren extra handjes nodig, maar het mocht niet baten. De oudere werknemers konden niet vervroegd in de VUT, maar de vier jongelieden hadden een jaarcontract dat net afliep. U kunt het raden. Een directe besparing van enkele duizenden euro’s per maand, maar geen efficiënt digitaal archief. Sterker nog. Toen een half jaar later er een proces liep tegen het bedrijf konden de essentiële documenten voor het noodzakelijke verweer niet op tijd bij de rechtbank zijn. Dat resulteerde in een miljoenenclaim. De rechter besliste makkelijk bij gebrek aan tegenbewijs. |
Nogmaals weggegooid geld door bemoeienis van de overheid. |
Door ingrepen van het kabinet en de ministerraad is er de laatste jaren veel veranderd door privatisering van overheidsinstellingen. Denk aan PTT, Nederlandse Spoorwegen en de Nutsbedrijven. Veelal met het verhaal dat de concurrentie de diensten aan de Nederlanders beter en goedkoper zou maken. We willen niet terug naar de oude ambtenarenmentaliteit, natuurlijk. Maar door de vele reorganisaties, het wisselen van (interim)management. Door het veranderen van ideeën, enzovoort zijn hier de ergernissen en de prijsverhogingen opgestapeld. Vooral de KPN (en andere telefoonbedrijven) en de Nutsbedrijven voeren het nutteloze energiegebruik op. Let maar op de reclame die er verspild wordt. Een groot deel van de bevolking is er nog vatbaar voor ook. Wat wil je als je na het verlopen van je contract weer gratis een nieuwe mobiel krijgt met allerlei mogelijkheden die schijnbaar niets kosten. Dat er al twee-drie nog goed werkende telefoons in de kast liggen of in de vuilnisbak zijn verdaagt heeft de interesse van de provider niet. Dat er geen zicht is op de kosten blijkt wel uit de vele jongeren die hun schuld gigantisch hebben zien oplopen. In de jaren vijftig en zestig spaarde je voor later. Nu geven ze het vooruit uit! Punt UIT. |
Intensieve Kantoorhuisvesting |
Het (niet) functioneren van kantoorgebouwen en -organisaties |
In 2001 en recent in 2005 schreef Jaap Peters een viertal artikelen over de intensieve menshouderij. U kunt ze lezen op Management Site (vóór en dóór professionals). ‘Over het uitmelken van mensen’; ‘over hoe je er ziek van wordt’; ‘tot hier en niet verder’ en tenslotte ‘het dak lekt, wat moet ik doen?’
Jaap beschrijft het voortreffelijk in zijn stijl en zijn professie. Duidelijk genoeg voor wie kan lezen en schrijven. Omdat mijn gedachten en idealen parallel lopen voeg ik op mijn manier twee artikelen aan het wereldwijde web toe.
Dit artikel gaat over kantoorhuisvesting (facilitair vakgebied). Het vorige artikel was maatschappijbreed. |
Kantoorinnovatie staat al jaren in de belangstelling. In de jaren zestig en zeventig waren de kantoortuin en SBS (Sick Building Syndroom) de onderwerpen van seminars en vulden de vakbladen van de ‘chefs interne dienst’ en de projectinrichters. Via het combikantoor, de wisselwerkplekken, flexibel werken en arbonormeringen zijn we beland in kantoren waar het woord innovatie belangrijker is dan de mensen zelf.
Contrastrijker als nu zijn de kantoren nog nooit geweest. Tenminste op de plek waar de doorsnee medewerker de arbeid moet uitvoeren. Er zijn plekken waar het kantoor er nu niet anders uitziet als in de jaren 20. Opstellingen van 4 tot 6 tegen elkaar geschoven werkplekken. Toen met geheel houten bureaus en stoelen op vier poten. Het verschil is nu alleen dat de bureaus een in hoogte verstelbare stalen onderstel hebben (die meestal onjuist staat ingesteld). Er staat een PC op het kunststof blad en men zit op een moderne bureaustoel die zelden ingesteld staat zoals in de arbonormen staat voorgeschreven. Hiermee heb ik 80-90% van de kantoren beschreven. Meestal nog in kamerkantoren en sommige in kantoortuinvorm die de echte normering van de jaren ‘60 en ‘70 niet eens halen.
Tien-twintig procent van de bedrijven is bezig met kantoorinnovatie. Al gauw vallen namen van Interpolis, ING en ABN-AMRO. Meestal is het de schijnwereld van de buitenkant van een gebouw, de entree, bedrijfsrestaurant, directie en ontvangstzalen. Op de werkvloer van de ‘kantoorarbeider’ vervalt men alweer snel naar het concept uit de jaren twintig. Kamerkantoren met 2-6 mensen in één ruimte. Met een beetje (on)geluk in teamkantoren van 10-25 medewerkers. |
DezeTekstIsVan
LeoHooijmansGal
|
Het kubuskantoor in de jaren '80-'90. |
ileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Als we in gedachten onze kantoren eens vergelijken met boten. Dan zijn er veel baggerschuiten. Daarom staan we over de hele wereld bekend. We baggeren overal. Ook op kantoor. Daarnaast zijn er veel containerschepen. Daar is ook niks mis mee. We hebben tenslotte de grootste doorvoerhaven van de wereld. Stapel ze in kantoor ook maar op elkaar. Dan ben je de voordeligste aanbieder. Zelfs in die prachtige moderne kantoren, die het uitstraling hebben van een luxueus cruiseschip, ontkomen de medewerkers niet aan het feit dat ze geen gebruik kunnen maken van de moderne comfortabele werkmogelijkheden. In zo’n moderne boot wordt meestal nog geroeid met de riemen die ze hebben. Letterlijk en figuurlijk. Medewerkers zijn nog net geen galeislaven, want ze mogen ’s avonds weer naar huis (als het werk af is). Daar hebben velen nog geluk mee, want er zijn er die zich gedragen als boeven.
(zie onderstaand rapport van Randstad). |
Randstad Uitzendbureau publiceerde in februari 2005 een een onderzoeksrapport, hoe betrouwbaar werknemers elkaar vinden.
In onderstaande lijst ziet u wat ze van elkaar zeggen wat er gebeurt:
91% schrijft valse declaraties
86% schrijft overuren terwijl men die niet gemaakt heeft
84% neemt gereedschap mee
84% neemt inkt cartridges mee
74% neemt andere kantoorartikelen mee
72% meld zich ziek terwijl men niet ziek is
63% neemt werkkleding mee en houdt het thuis
62% downloaden muziek of films op het werk
57% neemt software mee om thuis illegaal te installeren/kopiëren
50% rijden privé kilometers met lease auto wanneer dit niet de bedoeling is !! |
Waarom zo cynisch?
Om wat er gebeurt! Huisvesting wordt meestal ad-hoc bekeken en besloten. In goede tijden worden gebouwen gebouwd die in perioden van recessie te hoge exploitatiekosten hebben en dan worden afgestoten. In slechte tijden worden slechte gebouwen gebouwd die in goede tijden niet voldoen. In beide gevallen altijd een verspilling van kapitaal. Een lange termijnvisie voor gebouwen is belangrijk. Maar wie heeft er nog een lange termijnvisie? Bestuursleden en managers nauwelijks en interim bestuurders en managers zeker niet. De laatste categorie moet op korte termijn scoren en/of de zakken vullen. Van moderne IT en telecommunicatie geen verstand. Dat besteden ze uit. Een kostenpost die ze met SLA’s (Service Level Agreements) aan de maincontractors proberen af te schuiven. De eerste twijfels dat dit iets oplevert worden al geuit.
De trend is ingezet dat veel facilitaire organisaties zullen afslanken naar een regie-organisatie en de uitbesteding aan maincontracters zullen doen. Misschien nog wel sneller dan dat de maincontracters er klaar voor zijn. Dit worden roerige tijden. Net zo min als vele facilitaire bedrijven verstand van huisvesting hebben is de verwachting dat maincontracters dat zullen hebben. Die gaan eerst hun tijd besteden aan organiseren en incasseren. Huisvesting komt pas over een paar jaar als er van alles verkeerd blijkt te gaan.
De verantwoording neerleggen bij (binnenhuis)architecten en/of projectbureaus heeft ook geen zin. Al jaren gaat in de (Nederlandse) bureaus de interesse uit naar techniek en creativiteit. Laat staan dat er interesse is voor het arbeidsomstandigheden van de medewerkers op de werkvloer.
Een voorbeeld hiervan leest u hieronder en het staat er gekleurd op: |
Kippenhok
(waarschuwing: wie hierbij betrokken is krijgt de (vogel)pest in.) |
Vorig jaar was er in ons werkaanbod een mooi voorbeeld. In een call-center van een nationaal opererend bedrijf had de Arbodienst, binnen twee jaar, driemaal een onderzoek uitgevoerd naar klachten van de medewerkers. De rapporten werden door de medewerkers niet begrepen en verbeteringen werden onvoldoende uitgevoerd. De Arbodienst ging geheel voorbij aan de oorzaak van de klachten. De aandacht werd gefocust op de (extra) airconditioning en hoe deze ingesteld moest worden.
Opvallende bijzaak was dat het Call-center een eervolle vermelding had gewonnen vanwege het innovatieve kantoorconcept. Aan het concept en de organisatie kon (mocht) het zeker niet liggen.
De zichtbare klachten waren hoofdzakelijk irritaties en pijn aan het hoofd, keel, en ogen. Opmerkingen waren: het wordt hier pas lekker op woensdagmiddag. Wil je me even opwarmen, jawel.....! In de winter te koud en zomers te heet. De onzichtbare klachten waren concentratieverlies en een hoog foutpercentage. Zo hoog dat het betreffende bedrijf het in de media goed deed bij het slechte nieuws. Zelfs op TV werd er aandacht aan besteed.
Een onderschat probleem is dat concentratieverlies kan leiden tot een groot productie- en kwaliteitsverlies. Wat heeft men aan een manager die omstreeks 15:00 uur nog de besluitkracht heeft van een 12-jarige?
Oorzaak: aan licht, lucht en geluid werd geen professionele aandacht besteed. De in gebruik zijnde netto vierkante meters waren 25% onder de minimale norm. Als men zo werkplekken creëert kan men geen optimaal functionerend kantoororganisatie verwachten.
Prop zoveel mogelijk mensen in een (slecht gebouwd) kantoor. Geef ze allemaal een PC en iedere groep een printer bij de werkplek. Zet er een airco op die voor een productiehal geschikt is. Na de gekke koeienziekte, vogel- en varkenspest kan je doorrekenen dat het stresskippen worden. Onmogelijk dat de minister van Volksgezondheid het budget op de gehandicaptenzorg in de komende jaren naar beneden kan brengen.
Het is natuurlijk niet goed dat door een goed ingericht kantoor een telefoontik of stroomstoot 0,0001 eurocent meer moet kosten. Bovendien is het leuk om op TV te komen als de organisatie niet goed functioneert.
Het cynische is dat dit slechts één voorbeeld is van de velen |
Het kan anders en op den duur spaarzamer. |
Rust in de organisatie en een goede werkvloer vragen een goed investeringsklimaat in huisvesting, middelen en vooral opleiding en begeleiding.
Minder managementcursussen om (valse) kosten te drukken en meer opleidingen voor kantoorhuisvesting en kantoororganisatie kunnen de werkomstandigheden en motivatie in kantoor sterk verbeteren. |
Colofon bij originele column 17 april 2005 ! |
Leo Hooijmans is redactielid van FMI (Facility Management Informatie) en werkzaam bij Galileo & Partners.
galileo@npartners.nl - www.hetkantoorgebouw.nl - www.hooijmans-noordwijk.nl
De artikelen van Jaap Peters vindt u op www.managementsite.net |
Colofon bij deze webpagina 26 november 2024 ! |
Leo Hooijmans is redacteur facilitaire-informatie-online.nl en eigenaar van Bureau Galileo uit Noordwijk. (advies facilitair en duurzame energie)
facilitaire-info.nl is de hoofdserver met een veertigtal kruisverbindingen.
Dagelijks bezoek van gemidd. 600 facilitaire lezers. Topdag 1460 op 18-11-2024
leo@hooijmans-noordwijk.nl, mobiel +31 65 157 1225 |
Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:
|
facilitaire
informatie online |
|
visie duurzame mobiliteit 2016-2050
door leohooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
|
aan het gas? liever niet meer!
door leohooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
|
heel bijzondere gebouwen
in deze sub-'rubriek' vind u gebouwen, die zeer de moeite waard zijn om voortdurend opgemerkt te blijven! om historische, architectonische, milieuvriendelijk en vooral mensvriendelijke redenen.
deze gebouwen staan bij elkaar. klik op het plaatje links.... |
|
'opgeruimd staat netjes' versie 22
ex(it) cv en gasaansluiting!
door leo hooijman, mede mogelijk door bureau galileo |
|
visie duurzame brandstoffenmix
door het ministerie van infrastructuur en milieu
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online |
|
elk kantoor kan energie besparen
uit facilitair! - magazine van facilicom services group
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online |
|
elektrische mobiliteit in 2020
volop kansen voor nederland
door ernst & young
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online |
deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans redacteur+mva |
mede mogelijk gemaakt door dé facilitaire vakbeurs online
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was sponsoring zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor ipresentatie klik op plaatje..... |
|
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor ipresentatie klik op plaatje..... |
|
(1107-01)(1107-01)
|
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 26 november 2024
het laatst gewijzigd op 27-11-2024
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)
|
|